PriserKøb historiske plakater

Køb historiske plakater

Anerkendte kunstnere har siden 1934 leveret unikke værker til Frederiksberg Svømmehal, og de senere år har svømmehallen oplevet en stigende efterspørgsel på disse vintage- og retroplakater. Derfor er vi stolte af at kunne tilbyde værkerne i genoptrykte versioner, som går helt tilbage fra 1930 og 40'erne. 

Du kan købe disse genoptrykte plakater ved at henvende dig i vores billetkontor. Der er 8 forskellige værker, og du kan se dem nedenfor på denne side. 

Størrelse: 81,8 x 60 cm

Pris: 250 kroner pr. stk.

Ah! Et dampbad i Frederiksberg Svømmehal (1936) af Arne Ungermann (1902 - 1981)

Arne Ungermann anses for at være en af de helt store mestre inden for dansk plakatkunst. Det er blevet til over 100 plakater, og de er alle kendetegnet ved hans evne til at kunne finde de overraskende motiver. Hans værker rummer alt fra færdsels- og sundhedspropaganda, film, teater og boligudstillinger til børneforsorgen. Stilen er legende og humoristisk, hvilket også er afspejlet i hans tegneserier - her er tegneseriefiguren Hanne Hansen fra Politikens søndagstillæg Magasinet bedst kendt.

De bedst kendte værker er Brug Øjnene og Fodgængerovergangen (1938) og Ah! Et Dampbad i Frederiksberg Svømmehal (1936). Arne Ungermann var uddannet litograf, men han var først og fremmest illustrator og huskes bedst for sine mange børnebøger og plakater.

Barn lærer at svømme (1936) af Ebba Schultz (1908 - 2004)

Ebba Schultz har skabt flere plakater for Frederiksberg Svømmehal (ca. 1936), og de viser datidens sundhedspropaganda formidlet gennem barnets leg og glæde. Plaskende i vandet - som her på plakaten - eller fordybet i snak og leg ved vandkanten, placeres barnet i svømmehallens glade rammer. Stregen er charmerende, og budskabet klart: sundhed, styrke og velvære – det fås i Frederiksberg Svømmehal og er for alle aldre.

Tegneren Ebba Schultz har udfoldet sin boblende, varme streg på en række af illustrationer til bøger og hobbyhæfter. Men hun er især også kendt for de påklædningsdukker, som hun tegnede i 40’erne, og for sine plakater.

Glade børn i svømmehallen (1936) af Ebba Schultz

Ebba Schultz' plakater til Frederiksberg Svømmehal viser datidens fokus på sundhed formidlet gennem barnets leg og glæde. Plaskende i vandet eller fordybet i snak og leg ved vandkanten, placeres barnet i svømmehallens glade rammer. Stregen er charmerende, og budskabet klart på de to plakater: sundhed, styrke og velvære – det fås i Frederiksberg Svømmehal og er for alle aldre.

Tegneren Ebba Schultz har udfoldet sin boblende, varme streg på en række af illustrationer til bøger og hobbyhæfter. Men hun er især også kendt for de påklædningsdukker, hun tegnede i 40’erne, og for sine plakater.

I svømmehallens dybe stille ro (1937) af Søren Bruno (1916 - 1994)

Det mørke vand og den stille bevægelse af svømmetagene, der bryder vandoverfladen. Søren Brunos bådehætteklædte kvindefigur på plakaten Frederiksberg Svømmehal (ca. 1937) sælger badeanstalten for mere end blot dens sundhedspotentiale. Han promoverer den også på sindsroen, som både stedet og motionen bringer gæsterne. Plakaten er enkel og stærk, og den er meget anderledes fra de humørfyldte plakater, som Frederiksberg Svømmehal ellers fik produceret i 30’erne.

Søren Bruno var en maler, som også lavede enkelte plakater. Mest kendt er han dog for sine Flådemalerier. Her rejste han med flåden rundt på lige fod med skibslægen og de andre besætningsmedlemmer. På sin uniform havde han påsyet en lille palet, der viste hans hverv og kunnen.

Kvinde under bruseren (1934) af Hans Bendix (1898 - 1984)

Hans Bendix var dansk tegner, der uddannede sig som maler i Paris, København og London. Hans største evne var at indkapsle det flygtige øjeblik og en persons essens. Yndlingsmotivet var den unge kvinde, som hun også ses på plakaten Frederiksberg Svømmehal(1934).

I 1922-50 var Bendix tilknyttet Social-Demokraten som bladtegner, hvor han udfoldede sin satiriske streg. Derudover tegnede han til Blæksprutten, Kritisk Revy og var senere redaktør for de antinazistiske tidsskrifter: Aandehullet og Kulturkampen.

Mor med barn (1934) af Aage Sikker Hansen

Aage Sikker Hansens meget personlige streg og brug af få eller ingen farver giver hans værker en stilfærdig og ukompliceret stemning. Han var en fremragende dyretegner, men derudover var kvinden og "mor med barn" hans foretrukne motiv - som det eksempelvis ses på plakaten til Frederiksberg Svømmehal (1934). Det er også disse værker, der har vundet størst udbredelse og popularitet.

Aage Sikker Hansen er nok bedst kendt for sine tegninger til Politikens søndagstillæg Magasinet i mellemkrigsårene (bl.a. sammen med Arne Ungermann) og for sine mange fine plakater. Han er kunstneren bag de klassiske plakater for Davre-Gryn og Cirkel Kaffe, som han fremstillede til FDB i hhv. 1945 og 1955. Men han har også stået for talrige andre illustrationer til bøger, omslag m.m.

Svømmer i egne tanker (1945) af Preben Pein (1911 - 1970)

Preben Pein var tegner og har lavet plakater for en bred vifte af emner. Blandt andet lavede han den dramatiske plakat Had Rotterne for Landsudvalget for Rottebekæmpelse i 1940'erne. Her vises i frøperspektiv en stor rotte, med blottede, gule tænder og opspilede øjne: essensen af rottens utiltalenhed og beskidte karakter.

Et mere stille og mindre dyrisk drama ses udspillet på plakaten Frederiksberg Svømmehal (ca. 1945). Her er det den sammenkrøbne og indadvendte svømmer, der med moderigtige badesandaler og badehætte sidder koncentreret og bortgemt fra resten af svømmehallen. Kvindefigurens krøllede, lyse lokker tittet frem over knæene, og hele posituren synes at signalere én ting: muligheden for at synke ind i sin egen verden.

Temperaturen stiger af E.B. Smith

Temperaturen stiger og når op i det røde felt på 47 grader. Det er temperaturen i Frederiksberg Svømmehals Dampbad. Budskabet er klart: Tag i Frederiksberg Svømmehal og sved alle dårligdomme ud, bliv sund, varm og ren.

Plakaten er tegnet af E.B. Smith som en af Frederiksberg Svømmehals gadeplakater, der skulle reklamere for svømmehallen og dens dampbad. Plakaterne var et led i den sundhedsbølge, der blev igangsat i begyndelsen af århundrede og havde resulteret i et stort antal badeanstalter.